Mensen die niet komen opdagen voor een afspraak vormen een aanzienlijke kostenpost voor ziekenhuizen. Een Amerikaanse studie laat zien dat een op artificiële intelligentie gebaseerde chatbot kan helpen om opnieuw een afspraak vast te leggen bij deze groep.
De aanleiding voor de studie was dat in New York 59% van meer dan 3.200 mensen een afspraak voor een coloscopie afzegde of hiervoor niet kwam opdagen. Amerikaanse onderzoekers gingen na of een door artificiële intelligentie gedreven chatbot bruikbaar is om opnieuw een afspraak in te plannen. De Amerikanen ontwikkelden hiervoor de MyEleanor-chatbot die zowel in het Engels als in het Spaans kan converseren. Tussen april en december 2023 werd de chatbot gebruikt om bij meer dan 2.400 mensen die niet kwamen opdagen voor een coloscopie-afspraak een nieuwe afspraak te plannen.
De chatbot stuurde deze groep het volgende bericht: “Ik ben Eleanor, de geautomatiseerde zorgassistent van uw team bij Montefiore. Ik bel vandaag omdat we hebben gemerkt dat u uw meest recente afspraak voor een colonoscopie hebt gemist, en we willen u graag helpen deze aan het einde van dit telefoongesprek opnieuw in te plannen.”
De onderzoekers meldden dat 57% van de mensen een gesprek aanging met MyEleanor. Van deze groep maakte 58% uiteindelijk een nieuwe afspraak, waardoor bij 33% van het totale aantal mensen een nieuwe afspraak werd gemaakt. Dit resulteerde in bijna een verdubbeling van het aantal mensen dat uiteindelijk alsnog een coloscopie kreeg, van 10 naar 19%. Het patiëntvolume vermeerderde met 36%.
De onderzoekers concluderen dat de inzet van een AI-gedreven chatbot een significante impact had op de deelname aan een screeningsprogramma voor kanker.
Bron: