Met de onlangs geïnitieerde CAPTURE-studie zal meer inzicht worden verkregen in de frequentie van hoofdpijn/migraine, beperkingen en behandelpatronen bij mensen die voor migraine worden behandeld. Het is een van de eerste mondiale prospectieve longitudinale onderzoeken in zijn soort.
Tot op de dag van vandaag is er onvoldoende longitudinaal bewijs dat de invloed beschrijft van migraine op allerlei aspecten van het leven van de hoofdpijnpatiënt. Om die reden is de CAPTURE-studie opgezet. Deze wereldwijde studie evalueert hoe de frequentie van hoofdpijn/migraine, de invaliditeit en de behandelpatronen over een periode van 2 jaar veranderen bij mensen die voor migraine worden behandeld.
Patiënten die voor inclusie in aanmerking komen, hebben de diagnose migraine ≥ 1 jaar, zijn ≤ 50 jaar oud bij het begin van de migraine, gebruiken ≥ 1 migrainemedicatie en hebben een voorgeschiedenis van ≥ 4 maandelijkse hoofdpijndagen in de 3 maanden voorafgaand aan de screening, alsook ≥ 4 hoofdpijndagen in de 30 dagen voor screening. De deelnemers worden op baseline gestratificeerd in 3 cohorten van maandelijkse hoofdpijndagen (MHD-cohorten). Het betreft achtereenvolgens een cohort van 4 tot 7 maandelijkse hoofdpijndagen, een cohort van 8 tot 14 maandelijkse hoofdpijndagen en een cohort van ≥ 15 maandelijkse hoofdpijndagen. Er wordt gestreefd naar inclusie van circa 2.000 deelnemers afkomstig van 135 locaties in 15 landen. Verdeeld over de cohorten zal 30% van de patiënten in cohort 1 zitten (n = 600) en zullen zowel cohort 2 als cohort 3 elk 25% (n = 700 elk) van de deelnemers bevatten.
De studie kent verschillende eindpunten die ofwel gebaseerd zijn op data uit een e-dagboek, patiënt-gerapporteerde uitkomsten (PRO’s) en veranderingen tussen de migrainecohorten. Er wordt op geanticipeerd dat het uitvalspercentage gedurende de studieperiode van 2 jaar 50% bedraagt.
Bron:
- Lanteri-Minet M, Tassorelli C, Ashina M, et al. Design of the ContemporAry ProspecTive Understanding of migraine Real-world Evidence (CAPTURE) study. EHC Congress 2023, ePoster 112.