Het inzetten van strategieën waarmee punten of een klein geldbedrag verdiend kan worden, motiveert mensen met een hoog risico op een hartziekte of beroerte om elke dag 10% meer te wandelen dan anders én om dat een jaar vol te houden.1 De resultaten werden gelijktijdig aan het congres gepubliceerd in Circulation.2
De BE ACTIVE-studie is een van de grootste en langstlopende gerandomiseerde onderzoeken naar een interventie die mensen thuis krijgen en die fysieke activiteit probeert te bevorderen. Aan dit onderzoek namen 1.062 mensen deel. Hun gemiddelde leeftijd was 67 jaar en 60% was vrouw. Alle deelnemers hadden hart- en vaatziekten of een hoog risico daarop. Iedere deelnemer kreeg een fitness-tracker die om de pols wordt gedragen en die automatisch het aantal dagelijks gezette stappen uploadde naar een website. Bij het begin van de studie was het gemiddelde aantal stappen per dag ongeveer 5.000; iedereen gaf aan hoeveel extra stappen per dag hij of zij wilde zetten.
De deelnemers werden in 4 groepen verdeeld. De eerste groep was de controlegroep die dagelijks een SMS kreeg waarin het aantal gezette stappen van de dag ervoor werd gemeld. De gaming-groep kreeg elke week 70 punten zolang ze hun dagelijkse aantal stappen behaalden, maar voor elke dag dat dit niet lukte, gingen er 10 punten af. Wie op het einde van de week 40 of meer punten had, ging 1 niveau omhoog, wie 30 punten had, daalde 1 niveau. Er was ook een groep die wekelijks een virtuele financiële beloning kreeg van 14 dollar. Behaalden deze deelnemers dagelijks hun stappendoel, dan bleef dat bedrag ongewijzigd; behaalden ze hun doel niet, dan ging er elke dag 2 dollar af. De vierde groep kreeg zowel de gamings- als de financiële interventie.
In totaal voltooiden 89,8% van de deelnemers het 18 maanden durende onderzoek. Na 12 maanden was het gemiddeld aantal dagelijkse stappen in de gaming-groep met 538 stappen gestegen ten opzichte van de controlegroep. In de groep die een financiële beloning kreeg, was dit 491 stappen meer. Mensen die beide interventies kregen, zetten dagelijks gemiddeld 868 stappen meer dan de mensen in de controlegroep.
Bronnen:
- Fanaroff AC, Patel M, Chokshi N, et al. Effect of gamification, financial incentives or both combined to increase physical activity among patients with elevated risk for major adverse cardiovascular events. The Be Active Randomized Clinical Trial. ACC Congress 2024, abstract 405-08.
- Fanaroff AC, Patel M, Chokshi N, et al. Effect of gamification, financial incentives, or both to increase physical activity among patients at high risk of cardiovascular events: The BE ACTIVE randomized controlled trial. Circulation. 7 Apr 2024.