Een nieuw hulpmiddel genaamd de Canvax Dx kan gebruikt worden om te helpen bij het diagnosticeren of uitsluiten van autisme bij jonge kinderen. Het bevordert triage in de eerste lijn, die de specialistische zorg ontlast. Een onderzoek bij 425 kinderen laat zien dat de Canvas Dx een hoge sensitiviteit, specificiteit en voorspellende waarde heeft.
Er zit gemiddeld drie jaar tussen de eerste zorgen van ouders en de diagnose autismespectrumstoornis (ASS). Innovatieve diagnostische instrumenten kunnen deze periode mogelijk verkorten. Een voorbeeld is Canvas Dx, software die speciaal is ontwikkeld en gevalideerd om de diagnose ASS te helpen stellen. Canvas Dx registreert aspecten van gedrag, executief functioneren, taal en communicatie die maximaal voorspellend zijn voor ASS. Ouders/verzorgers vullen eerst een korte vragenlijst in via hun mobiele telefoon. Dan moeten ze van hun kind in de huiselijke sfeer twee video’s van 90 seconden uploaden, die beoordeeld worden. Tot slot ontmoet een zorgverlener het kind – in persoon of op afstand – en vult ook een korte vragenlijst in. Op deze input wordt een algoritme losgelaten. Uitslagmogelijkheden zijn ‘positief’, ‘negatief’ of ‘onbepaald/geen resultaat’. Deze laatste uitslag is allerminst hetzelfde als een negatief resultaat: in het hier beschreven onderzoek had 91% van de onderzochte kinderen met die uitslag minstens één ontwikkelingsstoornis.
Canvas Dx is getest in een prospectieve dubbelblinde pivotstudie bij 425 proefpersonen in de leeftijd van 18 tot 75 maanden met een verdenking op een ontwikkelingsachterstand. De sensitiviteit van de Canvas Dx was 89,4%, de specificiteit 78,9%. De positief voorspellende waarde was 90,8% en de negatief voorspellende waarde 98,3%. Of de beoordeling door een zorglener op afstand gebeurde maakte geen verschil; ook zaken als ras, geslacht, inkomen en woonplaats hadden geen invloed.
Bron
Megerian JT. performance of Canvas Dx, a novel software-based autism spectrum disorder diagnosis aid for use in a primary care setting. AAN 2022 virtual, S2 Abstracts of distinction.