Een duidelijk sentiment tegen vaccins was te zien op het moment dat de vaccins tegen COVID-19 beschikbaar kwamen. Dit blijkt uit een analyse van berichten op X (voorheen Twitter).1
“Ondanks de bewezen voordelen van vaccins, neemt de weerstand ertegen toe. Dat is bijvoorbeeld te zien aan een toename van de mazelen in landen waar die ziekte was verdwenen”, schetst Guillermo Rodriguez-Nava, fellow infectieziekten aan Stanford University. “Een ander gevolg van de weerstand tegen vaccinaties is dat het schade toebrengt aan immuungecompromitteerde patiënten, en aan kinderen, die niet zelf kunnen kiezen voor vaccinatie.’
Vaccintweets
De onderzoekers verzamelden 567.915 tweets uit de VS tussen 1 januari 2018 en december 2022 met de term ‘vaccins’. Voor elke tweet voerden zij een sentimentanalyse uit (109.870 positief en 458.045 negatief) met een machinelearningmodel. Met een structurele tijdreeksanalyse bekeken de Amerikaanse onderzoekers vervolgens de impact van het beschikbaar komen van COVID-19-vaccins op het negatieve sentiment over vaccins.
Negatief overheerst
Na de introductie van COVID-19-vaccins verschenen er gemiddeld 12.420 negatieve tweets, ten opzichte van het verwachte gemiddelde van 9.785 (95%-Bl 9.282- 10.249). Het aftrekken van de voorspelde waarden van de waargenomen respons levert een geschat causaal effect op van 2.635 (95%-Bl 2.171-3.138). De som van individuele datapunten tijdens de periode na de introductie was 310.508. Als de vaccins niet op de markt waren gekomen, was de verwachte som 244.635 (95%-Bl 232.059-256.228). Kortom, een significante toename van 26,93%.
Andere boeg
Er is geen eenvoudige oplossing, schetst Rodriguez-Nava. “Op sociale media berichten zorgverleners, maar ook politici, onderzoekers, acteurs en andere influencers over gezondheid. Verder kan de weerstand gezondheidsgerelateerd, religieus en politiek gemotiveerd zijn. Duidelijk is dat onze huidige benadering niet werkt. Laten we beginnen met het vermijden van denigrerende termen als ‘anti-vaxxers’ en op basis van respect met elkaar in dialoog te gaan. Verder zouden zorgverleners meer kunnen samenwerken met influencers, religieuze leiders en beleidsmakers om de positieve boodschap te versterken.”
Bron:
1. Rodriguez-Nava G, Egoryan G, A Algain SM, et al. COVID-19 vaccine introduction amplified negative sentiments on social media. ESCMID 2024, poster presentation P3960.