Het onderwijs over hoofdpijn tijdens de opleiding tot neuroloog blijkt in verschillende Europese landen, waaronder Nederland, per opleidingsziekenhuis erg te variëren. In een minderheid van de landen is het zelfs geen verplicht onderdeel van de opleiding. Dit is gevonden in een enquêtestudie van het EAN-RRFS National Representative Network.
Bij veel patiënten met hoofdpijn is geen diagnose gesteld, wat resulteert in onderbehandeling en ontevredenheid bij patiënten. De tevredenheid van patiënten verbetert wanneer hoofdpijnspecifieke medicijnen zijn voorgeschreven. Ondanks de snelle toename van het aantal goedgekeurde medicijnen voor acute en chronische hoofdpijn, geeft slechts 29% van de patiënten aan zeer tevreden met de behandeling te zijn.
Onderwijs is debet
Mogelijk draagt onvoldoende onderwijs over hoofdpijn tijdens de opleiding tot neuroloog bij aan de ontevredenheid van patiënten. In 2011 wees de Wereldgezondheidsorganisatie erop dat het gebrek aan onderwijs over hoofdpijn een belangrijke factor is die een goede behandeling van hoofdpijn in de weg staat.
In deze studie is een online vragenlijst gebruikt met 23 onderwerpen in relatie tot het onderwijs over hoofdpijn tijdens de geneeskundestudie en de opleiding tot neuroloog.
De respondenten uit 19 van de 24 deelnemende landen (79,2%) gaven aan een nationale hoofdpijnvereniging te hebben. In drie verenigingen (15,8%) bestond een afdeling voor juniorleden. In alle landen kwamen hoofdpijnstoornissen aan bod tijdens de geneeskundestudie. Over dit onderwerp werd mediaan 3 uur college gegeven.
Hoofdpijnrotaties
Tijdens de opleiding was het werken op een hoofdpijnpoli verplicht in 11 landen (45,8%) en optioneel in 19 (79,2%). Tijdens de hoofdpijnrotaties zagen de artsen per week zonder supervisie naar schatting vijf patiënten die voor het eerste keer op consult kwamen. Daarnaast zagen zij wekelijks 10 patiënten onder supervisie, dit was de helft van het totaal aantal patiënten dat zij zagen.
Het percentage neurologen in opleiding dat verwachtte tijdens de opleiding bepaalde handelingen te doen, blijkt per land te verschillen:
- eerste en vervolgconsulten van hoofdpijnpatiënten in 16 landen (66,7%);
- pijnblokkades of botulinetoxine-injectie in 15 landen (62,5%); en
- voorschrijven van acute en profylactische medicatie, ieder in 16 landen (66,7%).
Bron
García-Azorín D et al. Characteristics of headache education during residency of neurology in European countries. A survey of the EAN-RRFS National Representative Network study. EHF E-Congress 2020, abstract P73. https://www.ehf2020.com/