In de eerste late breaking abstracts-sessie presenteerde Inger Jorid Berg (Oslo) resultaten van de ReMonit-studie. Hieruit bleek dat remote monitoring en patiëntgeïnitieerde zorg niet-inferieur zijn aan standaardzorg voor het behouden van een lage ziekteactiviteit bij axiale spondylartritis. Deze strategieën zouden dus geïmplementeerd kunnen worden als alternatief voor standaardpolikliniekbezoeken, concludeerde Berg.
Nieuwe methoden om patiënten te volgen, zoals monitoring op afstand (remote monitoring) en patiëntgeïnitieerde zorg, kunnen de zorg voor patiënten met axiale spondylartritis (axSpA) mogelijk gerichter en efficiënter maken. Er is echter nog niet veel kennis over de effectiviteit van deze methoden. Daarom voerden Berg en haar collega’s de internationale, multicenter ReMonit-trial uit.
Daarin includeerden ze 242 axSpA-patiënten met een lage ziekteactiviteit (ASDAS < 2,1) die stabiel waren op behandeling met TNF-remmers. Zij werden gerandomiseerd naar remote monitoring met maandelijkse digitale rapportage van patiëntgerapporteerde uitkomsten (PRO’s) zonder ingeplande bezoeken (n = 79), naar patiëntgeïnitieerde zorg met zelfmonitoring zonder ingeplande bezoeken (n= 81) óf naar standaardzorg met elke 6 maanden face-to-face-ziekenhuisbezoeken (n = 82), alle voor 18 maanden. Patiënten in de remote monitoring-groep werd een consult aangeboden als de PRO’s een bepaalde waarde overschreden. Alle patiënten konden contact opnemen met de studieverpleegkundige en een consult aanvragen.
Na 6, 12 en 18 maanden werd geëvalueerd of de ziekteactiviteit nog steeds laag was. Dit bleek niet te verschillen tussen de 3 groepen. De bovengrens van het 95%-BI lag onder de vooraf vastgestelde non-inferioriteitsmarge en dus werden zowel remote monitoring als patiëntgeïnitieerde zorg als niet-inferieur aan standaardzorg beschouwd. Ook de tevredenheid over de geleverde zorg verschilde niet tussen de groepen. Meer dan 90% van de deelnemers rapporteerde (zeer) tevreden te zijn op alle meetmomenten. Hoewel het aantal consulten het hoogst was bij standaardzorg, was het aantal telefoongesprekken het hoogst bij remote monitoring.
Bron: