Voor deze AIOS corner spreek ik met aios Vincent Joustra, Toer Stevens en Floris de Voogd, de mannen achter dé MDL-podcast van Nederland: ‘Door het oog van de scoop’. Deze podcasts zijn zij in 2021 begonnen en inmiddels zijn zij 32 afleveringen verder en bezig met het 2e seizoen.
Jongens, wat fijn dat ik jullie tegelijk kan treffen. Hoe zijn jullie begonnen?
Vincent: “Wij zaten als arts-onderzoekers op dezelfde kamer en speelden allen al langer met het idee een podcast te maken. We vinden dit alle 3 een heel prettig medium. We waren op zoek naar goede medische podcasts op MDL-gebied omdat er in ons vakgebied zo veel in ontwikkeling is. Zo’n MDL-podcast was er toen nog niet, dus besloten we de gok te wagen.”
De eerste aflevering vond ik eigenlijk direct van hoog niveau.
Toer: “Grappig dat je dat zegt, als ik nu terugluister vind ik bijvoorbeeld het geluid erg slecht. Inmiddels hebben we onze eigen apparatuur.” Vincent: “We hadden ons wel enorm goed ingelezen en alle vragen voorbereid. We hadden ook geluk met de gasten, die spraken heel gemakkelijk.” Mooi logo trouwens! Het is hun eigen idee geweest, vertelt Floris: “Via een platform kregen we hulp van een grafisch vormgever. Binnen een paar uur kregen wij een prachtig getekend en professioneel logo terug.”
Het lijkt mij lastig de scope van jullie podcast te bepalen?
Toer: “Ja klopt, al was het wel altijd ons idee om het voor mensen met een medische achtergrond te maken. Bijvoorbeeld voor beginnende aios MDL die meer achtergrondinformatie willen. Maar we beginnen iedere podcast vanuit het perspectief van de échte expert, namelijk de patiënt. Om die reden zien we dat sommige afleveringen ook heel relevant en praktisch zijn voor patiënten. Nadat we een interessante casus of ziektebeeld hebben besproken met de patiënt duiken we de diepte in met vaak een arts-onderzoeker en/of specialist op dat gebied.”
Doen jullie nog steeds alles zelf voor een aflevering?
Vincent: “Voor de eerste aflevering konden we via een kennis de apparatuur lenen om zo een start te maken. Die hielp ons toen ook op weg met de eindproductie en editing. We kwamen er echter al snel achter dat je feeling met het onderwerp moet hebben om vanuit de opname de juiste boodschap over te brengen. Om die reden hebben wij onszelf het editen aangeleerd.” Toer vult aan: “We bereiden het alle 3 voor maar verdelen de taken, 1 van ons is in de lead voor de aflevering en een ander de sidekick. Vincent maakt de jingle en doet de finale editing. Floris zet het online. We kunnen nu ‘from scratch’ een podcastserie produceren, met conceptualiseren, hosten, opnemen, editen, de muziek, het logo én publicatie.”
Merken jullie zelf dat je een ontwikkeling doormaakt?
Floris: “In het begin was editen echt veel werk. Nu maken we een goed script om meer te focussen. We sturen het gesprek om de tijd te beperkten. Zo is ook editen minder werk. We zijn enorm gegroeid in het hele proces. Deze groei zien wij ook terug bij andere jonge artsen waarmee wij ons team inmiddels hebben versterkt.”
Hoe bepalen jullie de onderwerpen van jullie afleveringen?
Toer: “Er komen zoveel interessante onderwerpen voorbij binnen de MDL. We hadden al vrij snel 10 afleveringen gemaakt waarbij we elk universitair centrum in Nederland hebben betrokken. Als arts-onderzoekers in die tijd was dat gemakkelijker. Nu zijn het onderwerpen die we in de kliniek tegenkomen als aios. De logistiek is echter uitdagender.” Vincent vult aan: “Ieder seizoen redeneren we vanuit alle deelgebieden binnen de MDL, zo proberen we ieder seizoen een gevarieerd pakket aan afleveringen te maken. Iedereen draagt onderwerpen aan die hij interessant vindt, bijvoorbeeld bij terugkomst van een congres, of een hip onderwerp dat je ergens hebt opgepikt.” Floris: “Eigenlijk was het eerste seizoen het leukst, omdat we heel Nederland door gingen en er in elke stad een weekendje weg van maakten.”
Is elke aflevering even leuk om te maken?
Toer: “Afleveringen en sprekers kunnen enorm verrassen, want het zijn altijd gepassioneerde mensen. Het is heel leuk daarmee te praten.” “Sommige onderwerpen liggen je vanzelfsprekend meer dan andere, maar hoe de aflevering loopt hangt ook van de spreker af” vult Floris aan. “Sommige mensen hebben veel mediaervaring, anderen helemaal niet en zijn nerveus. Dan kost een aflevering meer moeite. Maar ook dan is het weer leuk iets moois neer te zetten.”
Zijn jullie veel tijd kwijt aan de voorbereiding?
Vincent: “We zorgen wel dat we altijd goed beslagen ten ijs komen door bijvoorbeeld de papers goed te lezen. Maar qua tijd valt dat wel mee.” Toer vertelt dat het ook goed werkt om open en nieuwsgierige vragen te stellen. “Al heb ik voor de afleveringen over de geschiedenis van de MDL wel het hele boek gelezen. Dat kostte tijd, maar was wel heel leuk!”
Hoeveel luisteraars hebben jullie nu?
Floris zoekt het even voor ons op: “Op Spotify hebben nu 7500 mensen naar ons geluisterd. Afleveringen worden gemiddeld 500 keer beluisterd.” Dat vind ik eigenlijk best veel, als je bedenkt hoe klein MDL Nederland eigenlijk is. “Klopt, sommige afleveringen worden ook door patiënten veel beluisterd, zoals de aflevering over prikkelbaredarmsyndroom.” Vincent: “Bij iedere aflevering is een bepaalde groep mensen betrokken, en je merkt nog steeds dat er na iedere aflevering een sneeuwbaleffect ontstaat doordat ook de betrokken verpleegkundigen, onderzoekers en patiënten op onze podcast worden gewezen.”
Hoe ziet de toekomst van jullie podcast eruit?
Toer: “Dit is een vraag voor Floris, die heeft de grootste ambities.” Floris: “We gaan sowieso een derde seizoen maken. Daarnaast willen we graag wat voor patiënten maken. Zodat je iets aan een patiënt kunt geven nadat – of misschien zelfs voordat – diegene op de poli komt.” Vincent vult aan: “Zoals een soort folder in de vorm van een podcast, ik denk dat dit jonge mensen erg aanspreekt. Dan kun je het onderweg naar huis nog eens rustig beluisteren.” Floris: “Daarnaast hebben we nu 2 keer een reeks specials op de Digestive Disease Days gemaakt, dat was ook een ambitie van ons. De volgende stap is een podcast op een groter Europees congres”. Vincent: “We denken ook aan aanvragen van accreditatie, andere podcasts zijn hier ook mee bezig. De uitdaging is dan wel dat je moet garanderen dat mensen actief luisteren, bijvoorbeeld door het toevoegen van tussentijdse vragen. Maar we willen wel dat onze podcast geschikt blijft voor relaxed luisteren onderweg, dus dan zouden we 2 versies van die podcast maken: eentje met, en eentje zonder accreditatie.”
Any last words?
Vincent: “We zijn op zoek naar arts-onderzoekers die het leuk vinden om afleveringen met ons te maken, we willen graag uitbreiden.” Floris en Toer: “Mensen mogen ook onderwerpen aandragen, het zou leuk zijn wat meer feedback van luisteraars te krijgen. We zijn te bereiken via doorhetoogvandescoop@gmail.com.”
Uiteindelijk beland ik in een brainstormsessie waar de drie mannen met steeds meer vernieuwende ideeën en invalshoeken op de proppen komen. Ik trek mij terug en kijk nu al uit naar het volgende seizoen!