Het tijdig delen van gepubliceerde artikelen op sociale media, vooral via twitter, kan ertoe bijdragen dat een artikel vaker geciteerd wordt. Dat is gevonden in een analyse van de citatiescores van 1597 artikelen die werden gepubliceerd in ARD en 409 artikelen die verschenen in RMD Open.
De gekleurde altmetrics-donut is een standaardfunctie geworden in online publicaties. De kleuren geven verschillende online bronnen weer waarin een artikel is genoemd. Het nummer, de Altmetric Score (AS), geeft een weergave van de totale aandacht die een artikel heeft gekregen.
De onderzoekers schrijven dat de AS significant hoger is bij recenter gepubliceerde artikelen (p = 0,04). Twitter toont veruit de hoogste activiteit onder de AS-subcategorieën (p ≤ 0,001). Het totale aantal vermeldingen op Twitter is tussen 2015 en 2019 met 2,8 per jaar gestegen.
Naast de tijd sinds publicatie en de AS, beïnvloedt ook het soort artikel het aantal citaties. Voor original research en editorials draagt de AS significant bij aan de variatie in het aantal citaties, terwijl dat niet het geval is voor correspondences.