Sinds kort kunnen patiënten van het expertisecentrum voor hoofd- en aangezichtspijn in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen gebruik maken van een digitaal dagboek in de vorm van een app.
Zorgverleners en patiënten zijn er blij mee: het dagboek, dat uit 2 delen bestaat, biedt beide meer inzicht in de hoofdpijnklachten en betere handvatten om de juiste behandeling in te zetten om de klachten onder controle te krijgen.
De patiënt vult een maand lang dagelijks vragen in via een app. Bij het diagnostisch dagboek wordt vooral gevraagd naar de aard van de hoofdpijn. Het monitoringsdagboek richt zich op de ernst en gevolgen van de hoofdpijnklachten in het dagelijks leven. Zo kunnen arts en patiënt samen beslissen welke behandeling ze inzetten en krijgen ze beter inzicht in hoe effectief deze is.
Het digitale hoofdpijndagboek is inmiddels meer dan 20.000 keer ingevuld door meer dan 400 patiënten van CWZ en van 3 andere ziekenhuizen die het initiatief van CWZ hebben overgenomen.
Landelijk heeft het dagboek ook de interesse gewekt van de Vereniging Nederlandse Hoofdpijn Centra (VNHC). De vereniging heeft aangeboden de digitale zorginnovatie landelijk te gaan uitrollen bij de bij de VNHC aangesloten ziekenhuizen.
Bron: