Onderzoekers uit het LUMC rapporteren een toename van 64% in het aantal orbitafracturen in 2022 vergeleken met 2021. Vergeleken met de gemiddelde cijfers uit de periode voor de COVID-19-pandemie (2015-2019) is er zelfs sprake van een toename van bijna 80%. Dat blijkt uit gegevens verzameld bij patiënten die in de periode 2012-2022 de spoedeisende hulp van het ziekenhuis bezochten.
Afbeelding: TOA555/adobe.stock.com
De onderzoekers registreerden ook de oorzaak van de orbitafractuur en de leeftijd van de patiënt. Fietsongelukken werden gespecificeerd naar het soort fiets: gewone fiets, mountainbike/racefiets, e-bike of onbekend. Uit de gegevens blijkt dat het aantal orbitafracturen door fietsongevallen met gewone fietsen én met e-bikes sterk steeg in 2022 ten opzichte van 2021. Dit is in lijn met berichtgeving van het CBS over een stijging van het aantal verkeersdoden door fietsongelukken, niet gespecificeerd naar het soort fiets, met een toename van bijna 27% in 2022 ten opzichte van 2021. Uit de Leidse onderzoeksgegevens over 2022 blijkt een fietsongeval in rond de 1 op de 3 gevallen de oorzaak van de orbitafractuur. In de leeftijdscategorie 50 tot 75 jaar geldt dat zelfs voor ongeveer de helft van de fracturen.
LUMC, 24 april 2023