Loes van Boxmeer (voormalig aios neurologie, nu neuroloog UMC Utrecht) heeft onlangs de Kritische Beroeps Activiteiten (KBA) voor de neurologie geëvalueerd. De resultaten zullen worden verwerkt in het nieuwe landelijke opleidingsplan voor de neurologie.
In 2017 zijn 13 KBA’s voor de neurologie geïntroduceerd in het opleidingsplan. Het doel van KBA’s is om de ontwikkeling en groei in zelfstandigheid bij aios te stimuleren. Momenteel werkt de Nederlandse Vereniging voor Neurologie aan een nieuw opleidingsplan. “Er was behoefte om de KBA’s te evalueren”, vertelt Loes. “Ik heb dat als verdiepingsstage in de opleiding opgepakt, met ondersteuning van een opleider en vanuit de NVN.”
Interviews
Loes heeft om te beginnen onderzoeksvragen geformuleerd over de inhoud, de praktijk en de toekomst van KBA’s. Daarmee heeft zij online interviews gedaan met 25 opleiders en 12 aios in het land. “Daarna hebben we een landelijke enquête afgenomen over het opleidingsplan in het algemeen, met ook specifieke vragen over de KBA’s.”
De interviews waren leuk en interessant om te doen, blikt Loes terug. Ze gaven haar een breed inkijkje in de neurologische opleiding op verschillende plaatsen in het land. “Tussen opleidingsplaatsen bestaan onder andere verschillen in het werken met KBA’s. Bijvoorbeeld de KBA over werken op de neurologische poli. Dat is een brede activiteit die is verdeeld in eenvoudige problematiek zoals hoofdpijn of een hernia, en meer complexe problematiek zoals bij MS of neuromusculaire ziekten. De criteria voor het zelfstandig werken van aios zijn duidelijk omschreven in het opleidingsplan, maar er zijn toch verschillen in interpretatie van de evaluatie daarvan. Er zijn ziekenhuizen die aios heel strikt aan de criteria houden en daar ook korte beoordelingsmomenten aan koppelen. Andere ziekenhuizen evalueren meer globaal en zijn minder gericht op het ‘afvinken’ van de criteria.”
Loes denkt overigens niet dat deze verschillen een probleem zijn: “Want er zijn verschillende manieren om te evalueren. Soms ervaren aios, en ook opleiders, dat het vooral gaat om de ‘vinkjes’ in de beoordelingen, en minder om de inhoud. Dat is niet de bedoeling.”
Gewaardeerd
KBA’s geven duidelijkheid en uniformiteit aan de opleiding en bieden aios kaders over wat zij uiteindelijk moeten kunnen, heeft Loes in haar project gemerkt. “Dat wordt gewaardeerd. Daarnaast kunnen KBA’s opleiders en aios inzicht geven over de groei van aios in de opleiding. KBA’s kunnen ook worden gebruikt om leerdoelen te formuleren voor een stage. En ze kunnen een aios het zelfvertrouwen geven dat hij of zij zelfstandig iets kan. Dat maakt het werk efficiënter, want dan hoef je niet meer alles te overleggen. Een knelpunt blijft, maar dat is algemeen bekend, dat een KBA breed en groot kan zijn. Bijvoorbeeld de KBA Spoedeisende Hulp omvat heel veel. Dan duurt het lang voordat je alles zelfstandig kunt.”
De resultaten uit het project zijn inmiddels op een rij gezet en besproken. Loes neemt nu deel aan de projectgroep voor het nieuwe landelijke opleidingsplan. De projectgroep gebruikt haar onderzoek om te beslissen welke KBA’s opnieuw geformuleerd moeten worden. “We kunnen opleiders en aios daarmee handvatten en meer structuur bieden voor manieren om te beoordelen. Een deelprojectgroep zal hier binnenkort concreet invulling aan geven.”