Patiënten die tijdens een consult op de poli Reumatologie worden begeleid door een geneeskundestudent. Afgelopen jaar won het Bravis ziekenhuis nog de NIAZ jaarprijs met het project MedGezel, dat tijdens de coronacrisis is uitgebreid met een app. Zo kunnen patiënten toch op afstand worden begeleid.
Op initiatief van de reumatologen in het Bravis ziekenhuis is een paar jaar geleden een unieke samenwerking gezocht met MedGezel: patiënten te laten bijstaan door geneeskundestudenten, zowel in het voortraject als bij het consult met de arts en de evaluatie.
Past bij shared decision making
Reumatoloog Jos Hoes: “Vaak heb ik het gevoel dat als patiënten na een consult de deur uit lopen, hebben ze het nou helemaal begrepen ? Ik wil de boodschap zo goed mogelijk overbrengen en liefst honderd procent begrepen laten worden door mijn patiënten. Daar kan een MedGezel heel goed bij helpen.” Om deze reden werkt het Bravis ziekenhuis met medisch coaches: geneeskundestudenten die door de sociale onderneming MedGezel zijn getraind om patiënten bij te staan. Hoes: “Dit past helemaal in ons streven dat patiënt en arts samen beslissen, terwijl het weinig tot geen extra inspanning vraagt”, zegt hij. De medisch coaches nemen verschillende ondersteunende taken op zich: ze bereiden patiënten voor op een gesprek met een arts, luisteren mee, en maken na afloop een verslag van het bezoek.
Sinds de coronapandemie is dat ‘aansluiten’ niet meer vanzelfsprekend. Patiënten worden verzocht om zoveel mogelijk alleen naar het spreekuur te komen. “Daar hebben we iets op gevonden”, meldt Eveline van den Bos, senior consultant healthcare van BKV. Het bureau begeleidt de geneeskundestudenten in hun functie als MedGezel. “De studenten ondersteunen op afstand de patiënten bij hun afspraak bij de reumatoloog in het Bravis ziekenhuis. Voorafgaand aan het bezoek belt de MedGezel de patiënt op om kennis te maken, de begeleiding door te nemen en het aanstaande bezoek voor te bespreken. Het gesprek met de reumatoloog in de spreekkamer wordt via een gebruiksvriendelijke innovatieve app in beeld en geluid opgenomen. Deze app is een initiatief van reumatoloog Jos Hoes. De opname wordt door de MedGezel op afstand met de patiënt besproken. De MedGezel maakt ook een duidelijk verslag van het bezoek en licht indien gewenst de mantelzorger in over zaken die zijn besproken.”
Veilig
De begeleiding is volkomen veilig, benadrukt Eveline. “De MedGezellen zijn vanzelfsprekend gebonden aan hun geheimhoudingsplicht. Het gesprek wordt in een beveiligde omgeving opgenomen. Bovendien worden de beeld- en geluidsopnamen vier weken na afloop automatisch verwijderd.”
Wat nu als een patiënt na een consult inderdaad meer wil weten? Hoes: “Als er vragen zijn die de coach niet kan beantwoorden, dan kunnen die door of in overleg met de coach worden doorgestuurd naar de polikliniek. Deze worden dan via de reumaverpleegkundige beantwoord.”
Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten: de patiënt zit toch vaak met veel vragen achteraf en zo’n verslag en begeleiding scheelt enorm veel, en ook kostbare tijd van de reumatoloog. En een goed geïnformeerde patiënt is tenslotte voorwaarde voor een goede shared decision making als het gaat om diens behandeling.
Maandag 25 januari vond de aftrap van de pilot plaats met de negen MedGezellen die de patiënten in het Bravis ziekenhuis de komende tijd gaan ondersteunen. “Bravis is het eerste ziekenhuis dat op deze manier de medisch coaches inzet. We hadden het op afstand begeleiden van patiënten al op de planning staan, maar het is door corona versneld ingevoerd. Zeker nu de patiënt zoveel mogelijk alleen naar de spreekuren komt, is ondersteuning zeer waardevol. We zijn blij dat we dat op deze manier kunnen aanbieden.”