Aios Cynthia Lemmens (Haaglanden MC, Den Haag) en Michelle ten Brinck (CWZ, Nijmegen) hebben de toetsvragen voor de onderwijsdagen klinische neurofysiologie vernieuwd. En ze gaan nog meer doen.
De aios-onderwijsdagen hebben voor de eerste vijf jaargangen een eigen thema. Na de tweedaagse cursus volgt daarover een toets. “Maar er was veel kritiek op de toets”, vertelt Michelle. “De aios vonden de toets niet representatief voor de cursus die zij vooraf hadden gehad en voor de zelfstudie over het thema. De cursus wordt elk jaar geëvalueerd. Neuroloog Frans Leijten van het UMC Utrecht zocht twee aios die wilden meehelpen met het verbeteren van de toets voor klinische neurofysiologie in jaargang 2. Cynthia en ik hebben daarop gereageerd.”
Meer casuïstiek
Michelle en Cynthia verdiepten zich in de theorie van de klinische neurofysiologie en formuleerden daar vragen over. Dat viel nog niet mee, zegt Cynthia. “Een goede toetsvraag bedenken is lastig, omdat je vragen op verschillende manieren kunt interpreteren. We hebben daarom de hele cursus en de leerdoelen doorgenomen en gekeken naar onderwerpen die wel of niet aan bod komen in de toets. Daarmee hebben we geprobeerd om de toets meer klinisch toepasbaar te maken. Dus geen droge feitenkennis, maar meer gericht op casuïstiek.”
Michelle vult aan dat de toets flink is veranderd. “We hebben formuleringen aangepast en ook nieuwe vragen opgenomen. Alle docenten hebben meegekeken en de vragen goedgekeurd.”
Positief
Inmiddels is de vernieuwde toets afgenomen tijdens de onderwijsdagen voor klinische neurofysiologie. De terugkoppeling over de dagen en de toets was bijzonder positief. Michelle: “In de evaluatie kwam naar voren dat 92% van de aios de toetsvragen representatief vond voor de stof in de cursus en voor de leerdoelen. In de evaluatie van 2021 was 39% daar positief over, 31% beoordeelde het wisselend en 29% vond de toetsvragen over het algemeen niet representatief. Dus 92% is een mooie verbetering!
Bovendien hadden we gepleit voor kleinere deeltoetsen in plaats van een lange toets aan het einde van de cursus. Vrijwel alle aios vond het prettig om direct elk onderwerp af te sluiten met een toets. Dus ook dat was een goede verandering.”
Ook de andere jaargangen
Vanwege de enthousiaste ontvangst van de nieuwe toetsvragen werd aan Michelle en Cynthia gevraagd of zij ook de toetsen van de andere jaargangen wilden herzien. “We hebben nu drie jaargangen gedaan en de vierde staat op de planning”, aldus Cynthia. “Dus we hebben nog wat werk voor de boeg.”
Is er wel voldoende tijd om dit te doen naast de opleiding? Volgens Michelle lukt dat wel: “Soms werken we eraan tijdens een administratiemiddag, maar het meeste doen we in onze vrije tijd. Dat is niet erg, want we vinden het allebei leuk om te doen. We hopen uiteindelijk alle jaargangen te kunnen aanpakken. Daarnaast willen we nagaan of we ook de voorbereidende online opdrachten kunnen gaan vernieuwen, zodat ook die meer gaan ‘leven’ voor de aios. Voor nu vonden we het in ieder geval erg leuk om de eerste positieve reacties te horen over de nieuwe toetsvragen.”