Waarom telkens opnieuw het wiel uitvinden terwijl je je tijd wel beter kunt gebruiken? Via de pilot met de online kennisbank van de Nederlandse Vereniging voor Hematologie kunnen hematologen sinds kort hun geneesmiddelenaanvragen, presentaties voor collega’s én patiënten, best practices enzovoorts eenvoudig met elkaar delen. “Die werkdruk is echt een groeiend probleem, dus we moeten elkaar zoveel mogelijk ontlasten”, aldus dr. Ellen van der Spek namens de commissie Werkdruk en werkgeluk van de NVvH.
Hematologen zijn heel blij met hun werk en trots op wat ze doen, zo bleek uit een enquête van de NVvH-commissie. “Maar de ervaren werkdruk is hoog”, weet voorzitter en internist-hematoloog dr. Ellen van der Spek (Rijnstate). De aanleiding daarvoor is positief: “Geneesmiddelen worden steeds beter en mensen leven steeds langer. Dat is natuurlijk fantastisch, maar vervolgens blijft een groot deel van al die mensen ook onder controle en hebben ze behandelingen nodig. De vraag is hoe we de zorg voor al die patiënten kunnen bolwerken.”
Kansen
Op meer zorgmedewerkers hoeft de sector niet te rekenen. Dus moet er naar andere oplossingen gezocht worden. De hematoloog zag daarvoor wel kansen. “Ik verbaas me er zelf altijd over hoe we elk voor zich opnieuw het wiel moeten uitvinden. Dan ben ik ’s avonds een geneesmiddelenaanvraag aan het uitzoeken, of een presentatie in elkaar aan het zetten voor bijvoorbeeld de verpleging, arts-assistenten of patiënten, en dan denk ik: mijn collega in Ede is nu precies hetzelfde aan het doen en mijn collega in Harderwijk ook. Dat voelt als verspilde energie. Zouden we het werk dat we al gedaan hebben, niet gewoon met elkaar kunnen delen?”
Tijd beter besteden
Die gedachte vormde de aanleiding voor de online kennisbank van de NVvH, die in januari tijdens het Dutch Hematology Congress werd gelanceerd. Een consultancybedrijf hielp met het optuigen ervan. Verscholen achter een inlog op de website kunnen leden nu vrijelijk documenten uploaden en downloaden. Bijvoorbeeld presentaties voor patiënten. “Ik vind het zelf best ingewikkeld om iets zó te formuleren dat patiënten het begrijpen”, zegt Van der Spek. “Als iemand anders daar al goed over nagedacht heeft, dan maak ik daar dus graag gebruik van – misschien niet voor een complete presentatie, maar wel voor bijvoorbeeld 8 slides. Dat scheelt mij al veel tijd.” Hetzelfde geldt voor aanvragen voor geneesmiddelencombinaties bij de apotheek. “Zoiets uitzoeken kost misschien een uurtje tijd, maar als iemand anders hetzelfde al heeft gedaan, kun je die tijd beter aan iets anders besteden.”
9 categorieën
Van der Spek hoopt dat de Kennisbank gaat ‘leven en groeien’. “Het is nog een beetje spannend of deze tool inderdaad in een behoefte voorziet en of mensen hun weg ernaartoe weten te vinden. De tijd zal het moeten leren, maar ik heb goede hoop.” Het uploaden van bestanden is erg simpel, benadrukt de internist-hematoloog. Maar als de Kennisbank inderdaad flink gaat groeien, dan roept dat wel weer een volgend probleem op. “We hebben namelijk geen beheerder aangesteld en daar is op dit moment ook geen budget voor. Voorlopig zullen de NVvH-leden met name goed over de titel van het document moeten nadenken, zodat de titel de lading dekt en het document makkelijk teruggevonden kan worden.”
Voor een logische ordening zijn er enkele categorieën geformuleerd. “We hebben mappen voor 9 categorieën, waaronder geneesmiddelenaanvragen, informatie voor huisartsen, informatie voor patiënten, presentaties, best practices, zorgpaden, studies en business cases. Je kunt daarbij aangeven over welk ziektebeeld het document gaat.” Documenten die niet langer actueel zijn, moeten mensen voorlopig zelf weer verwijderen.
Eigen verantwoordelijkheid
Alle documenten die in de Kennisbank verschijnen, zijn in principe rechtenvrij te gebruiken. “Je hoeft de bron dus niet te vermelden. Maar daar staat tegenover dat je als uploader ook niet aansprakelijk bent voor de inhoud. Dus als er een fout in een slide staat, dan is het als gebruiker je eigen verantwoordelijkheid om die eruit te halen.” Voor de documenten gelden verder geen strikte regels. “Als je jouw best practice of business case in een Word-bestand of als pdf wilt uploaden, dan is dat prima.” Feedback op de manier waarop de kennisbank is ingericht, is welkom via een mailadres aldaar.
Leren van elkaar
Van der Spek steekt graag de handen uit de mouwen. “Ik houd van concrete plannen; het zijn dit soort praktische oplossingen die mij persoonlijk het meest aanspreken”, vertelt ze. “Die werkdruk is echt een probleem, dus we moeten elkaar zoveel mogelijk ontlasten. Zo hadden we op de DHC ook een sessie gericht op controles van patiënten. Hoe vaak zie je iemand? Stel nou dat jij je patiënt elke 2 maanden laat komen, maar je collega elders doet dat eens per 3 maanden: misschien kun jij dan ook naar 1 keer in de 3 maanden? Ander voorbeeld: welke ziektebeelden zie jij samen met een verpleegkundig specialist en hoe heb je dat ingeregeld? Zet het op de Kennisbank, dan kunnen anderen er weer van leren. Je kennis delen met anderen is trouwens ook gewoon heel erg leuk.” Op naar nóg meer werkplezier voor de hematologen dus.
Winnen met de kennisbank
Om de groei en bloei van de kennisbank te stimuleren, heeft de organisatie voor dit eerste jaar een prijs ter beschikking gesteld. Wie in de loop van dit jaar de meeste documenten heeft geüpload, mag gratis naar het Dutch Hematology Congress 2026. Valsspelen door al je vakantiefoto’s of andere niet-relevante documenten te uploaden, is uiteraard niet toegestaan.