‘Opleidingspoli’s zijn leerzaam voor aios én opleider’

Delen via:

In het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen zijn speciale opleidingspoli’s waar een aios neurologische patiënten ziet met directe observatie van een supervisor. Dat is voor beiden leuk en leerzaam, vertellen neuroloog/plaatsvervangend opleider Frouke Nijhuis en vierdejaars aios Evelien Hendriks.

Aanleiding voor de onderwijspoli’s waren opleidingsvisitaties in het CWZ in de afgelopen jaren. Daarbij kwam naar voren dat de opleiders goede positieve feedback geven, maar dat dat ook kritischer zou mogen. “Daarop hebben we uiteindelijk de poli-ochtenden in het bestaande onderwijsprogramma ingevoerd”, vertelt Frouke. “Dan is een aios gekoppeld aan een supervisor en zien zij een patiënt samen van begin tot eind.”

Gerichte feedback

Deze manier van werken heeft veel pluspunten, vertelt Evelien. Zo kan zij gericht feedback vragen op vooraf aangegeven leerdoelen, terwijl zij ook terugkoppeling krijgt over het gehele patiëntcontact op de poli. “Bovendien werken we als aios steeds met een andere supervisor. Je hoort dus adviezen van neurologen met verschillende aandachtsgebieden, maar ook met verschillende communicatiestijlen. Daardoor leer je als het ware de fijne kneepjes van het vak.”

Frouke beschrijft de meerwaarde van de opleidingspoli’s ten opzichte van de normale poli’s: “Aios worden altijd al meer of minder direct gesuperviseerd, afhankelijk van hun opleidingsniveau. Maar in de opleidingspoli’s gebeurt die directe observatie echt van begin tot eind en met reflectietijd. Bovendien leer ik er zelf ook van. Ik hoor van aios regelmatig slimme handigheidjes of oplossingen voor bepaalde punten. Pluspunt is ook dat de poli’s eenvoudig zijn te implementeren, zonder extra budget, extra tijd of een uitgebreid projectplan. Deze werkwijze is niet alleen goed voor aios en supervisor, maar het zou ook geschikt zijn voor supervisors onderling om van elkaar te leren.”

Meerwaarde

Evelien vindt de poli’s een mooie aanvulling op de al jaren bestaande zogeheten patiëntendemonstratie. Dan wordt een patiënt uitgenodigd om met alle aios en opleiders tot een diagnose te komen (die dan al wel of nog niet bekend is) via gezamenlijke anamnese, lichamelijk onderzoek en het bespreken van eventueel beschikbaar aanvullend onderzoek. “Dat is eveneens leerzaam, maar vooral medisch-inhoudelijk. De aios krijgt daarbij geen een-op-eenfeedback over bijvoorbeeld de communicatie met de patiënt. De meerwaarde van de opleidingspoli is dat de supervisor gericht observeert hoe de aios te werk gaat in elke fase van het consult.”

Als voorbeeld noemt Evelien een patiënt met verdenking op een neuromusculaire aandoening, die zij kortgeleden zag met de supervisor. “Voor mij was het heel leerzaam om het neurologisch onderzoek samen met de neuroloog te doen, omdat er testen waren die ik nog niet samen met iemand had gedaan. Ik wist dus niet of ik het betreffende onderdeel van het neurologisch onderzoek optimaal uitvoerde en of het misschien op een andere manier kon. Doordat je gezamenlijk de patiënt ziet, kun je de supervisor vragen stellen over een test en wordt meteen meegekeken of je het goed doet. Die kennis neem ik mee naar de volgende patiënt met een soortgelijke vraagstelling.”

Veilig opleidingsklimaat

Een directe observatie kan ook spannend zijn, maar volgens Evelien en Frouke is er een veilig opleidingsklimaat in het ziekenhuis. “Je wordt gehoord, kunt alles zeggen en vragen en krijgt altijd antwoord”, aldus Evelien. “Er is altijd de mogelijkheid om op een positieve manier met elkaar in discussie te gaan. Ik maak hier geen onprettige of ongemakkelijke situaties mee. Dat werkt zelfversterkend: in een open sfeer worden discussies heel gewoon. Dat is uiterst leerzaam.” 

Frouke vult aan dat er altijd wel punten zijn waarover inzichten verschillen. “Maar door daarover met elkaar in gesprek te gaan, ervaar je hoe de ander tegen een situatie aankijkt. Dat maakt het opleiden voor mij extra leuk. Een prettige en goede leeromgeving is in ieders belang. Bij eventuele frictie kun je samen tot een oplossing komen.”

Eigen richting vormgeven

De opleidingspoli’s worden zes keer per jaar ingepland en vooraf worden aios een-op-een gekoppeld aan supervisors. Voor ieder koppel wordt een patiënt gepland. Uit evaluaties blijkt dat aios er positief over zijn, vertelt Frouke. Ook Evelien hoort dat. “Deze opleidingsmomenten helpen bij de professionele vorming van de aios. We hebben een zeer gevarieerde groep van zowel aios als neurologen. Doordat je steeds een ander koppel vormt, kun je combineren wat je van verschillende neurologen leert. Zo kun je erachter komen welk type dokter je bent en wat bij je past.”

Ammodo KNAW Award voor Jeroen Geurts

jan 2017 | Multipele Sclerose

Lees meer over Ammodo KNAW Award voor Jeroen Geurts

Recidief arterieel herseninfarct bij kinderen

jan 2017

Lees meer over Recidief arterieel herseninfarct bij kinderen

Leven bij een drukke weg geassocieerd met dementierisico

jan 2017 | Dementie

Lees meer over Leven bij een drukke weg geassocieerd met dementierisico

Associatie amyloïdpathologie en myeline bij preklinische Alzheimer

jan 2017 | Dementie

Lees meer over Associatie amyloïdpathologie en myeline bij preklinische Alzheimer

Oplosbaar CD27 biomarker bij CIS

jan 2017 | Multipele Sclerose

Lees meer over Oplosbaar CD27 biomarker bij CIS

Nierfunctie en dementierisico

jan 2017 | Dementie

Lees meer over Nierfunctie en dementierisico

Overmatige slaperigheid overdag bij OSA & narcolepsie: de laatste inzichten

22 jan 2025 om 20:00

Lees meer over Overmatige slaperigheid overdag bij OSA & narcolepsie: de laatste inzichten

Neurologisch Jaaroverzicht 2024

17 dec 2024 om 20:00 | Bewegingsstoornissen, Dementie, Hoofdpijn, Multipele Sclerose

Lees meer over Neurologisch Jaaroverzicht 2024

Hersenbloedingen in nieuw perspectief:
het belang van TIME=BRAIN en het couperen van antistolling

2 dec 2024 om 20:00 | Neuro-vasculair

Lees meer over Hersenbloedingen in nieuw perspectief:
het belang van TIME=BRAIN en het couperen van antistolling

RNA therapie: nu en in de toekomst - deel 2

30 sep 2024 om 20:00

Lees meer over RNA therapie: nu en in de toekomst - deel 2

B-cel therapieën bij MS: impact op immunologie

10 jun 2024 | Multipele Sclerose, Vaccinatie

Lees meer over B-cel therapieën bij MS: impact op immunologie

Keynote webinar | Spotlight on sleep in brain health

2 mei 2024 om 18:00

Lees meer over Keynote webinar | Spotlight on sleep in brain health

Neurologisch Jaaroverzicht 2023

20 feb 2024 | Bewegingsstoornissen, Dementie, Epilepsie, Hoofdpijn, Multipele Sclerose, Neuro-vasculair

Lees meer over Neurologisch Jaaroverzicht 2023

Masterclass Wervelkolom Welzijn: hedendaagse inzichten en oplossingen

30 jan 2024 om 20:00

Lees meer over Masterclass Wervelkolom Welzijn: hedendaagse inzichten en oplossingen

Plaatsbepaling van device-aided therapies (DATs) bij de ziekte van Parkinson

7 aug 2023 | Bewegingsstoornissen

Lees meer over Plaatsbepaling van device-aided therapies (DATs) bij de ziekte van Parkinson
Er zijn geen e-learnings gevonden.
Er zijn geen bijeenkomsten gevonden.

Bloedverdunners verminderen cognitieve achteruitgang bij AF niet

dec 2024 | Neuro-vasculair, Ritmestoornissen

Lees meer over Bloedverdunners verminderen cognitieve achteruitgang bij AF niet

Hoeveelheid reticulaire pseudodrusen gerelateerd aan risico op een beroerte

sep 2024 | Myocardinfarct, Netvliesafwijkingen, Neuro-vasculair

Lees meer over Hoeveelheid reticulaire pseudodrusen gerelateerd aan risico op een beroerte

Veranderingen in korteketenvetzuren hangen samen met ziekteprogressie bij patiënten met MS

sep 2024 | Multipele Sclerose

Lees meer over Veranderingen in korteketenvetzuren hangen samen met ziekteprogressie bij patiënten met MS

De effectiviteit, veiligheid en belasting van behandeling met cladribine-tabletten

sep 2024 | Multipele Sclerose

Lees meer over De effectiviteit, veiligheid en belasting van behandeling met cladribine-tabletten

Hoe presenteert corticale encefalitis zich bij kinderen met MOGAD?

sep 2024 | Multipele Sclerose

Lees meer over Hoe presenteert corticale encefalitis zich bij kinderen met MOGAD?

3D-FLAIR bruikbaar voor de identificatie van neuritis optica

sep 2024 | Multipele Sclerose

Lees meer over 3D-FLAIR bruikbaar voor de identificatie van neuritis optica

De-escalatie geeft hoger risico op relapses en ziekteprogressie

sep 2024 | Multipele Sclerose

Lees meer over De-escalatie geeft hoger risico op relapses en ziekteprogressie

Therapeutische inertie bij de behandeling van vrouwen met MS

sep 2024 | Multipele Sclerose

Lees meer over Therapeutische inertie bij de behandeling van vrouwen met MS

Kan progressie onafhankelijk van relapsactiviteit worden vastgesteld met patiëntgerapporteerde uitkomsten?

sep 2024 | Multipele Sclerose

Lees meer over Kan progressie onafhankelijk van relapsactiviteit worden vastgesteld met patiëntgerapporteerde uitkomsten?

Podcast: AI in stroke - Using deep learning to predict clinical outcomes after stroke

jan 2024 | Neuro-vasculair

Lees meer over Podcast: AI in stroke - Using deep learning to predict clinical outcomes after stroke

Podcast: Stem cell therapy for PD - A new era for managing Parkinson’s disease?

dec 2023 | Bewegingsstoornissen

Lees meer over Podcast: Stem cell therapy for PD - A new era for managing Parkinson’s disease?

Real World Evidence in MS

jan 2020 | Multipele Sclerose

Lees meer over Real World Evidence in MS

MedNet Neurologie 2024-04

dec 2024

Lees meer over MedNet Neurologie 2024-04

MedNet Neurologie 2024-03

sep 2024

Lees meer over MedNet Neurologie 2024-03

MedNet Neurologie 2024-02

jun 2024

Lees meer over MedNet Neurologie 2024-02

MedNet Neurologie 2024-01

mrt 2024

Lees meer over MedNet Neurologie 2024-01

MedNet Neurologie 2023-04

dec 2023

Lees meer over MedNet Neurologie 2023-04

MedNet Neurologie 2023-03

sep 2023

Lees meer over MedNet Neurologie 2023-03

MedNet Neurologie 2023-02

jun 2023

Lees meer over MedNet Neurologie 2023-02

MedNet Neurologie 2023-01

mrt 2023

Lees meer over MedNet Neurologie 2023-01

MedNet Neurologie 2022-04

dec 2022

Lees meer over MedNet Neurologie 2022-04