Steeds vaker worden sociale media gebruikt voor het zoeken naar medisch advies. Uit een studie die werd gepresenteerd tijdens de 2023 AAD Annual Meeting, blijkt dat van de top 97 TikTok-video’s over huidverzorging er slechts 5 geplaatst werden door dermatologen. De posts van bloggers hadden meer likes dan die van de dermatologen.
Via sociale media kunnen zowel artsen als patiënten gemakkelijk informatie verspreiden. Meer dan 80% van de mensen zoekt online medische informatie en 90% van Generatie Z’ers (geboren tussen 1997 en 2012) wendt zich vaak tot sociale media voor medisch advies. Van de sociale media is TikTok op dit moment ’s werelds snelst groeiende platform. In de huidige studie is geprobeerd inzicht te krijgen in de gegevens, doelstellingen en promoties van de makers van de topvideo’s op dermatologiegebied op TikTok.
De onderzoekers zochten hierbij TikTok-video’s (met Engels als voertaal) aan de hand van de zoektermen ‘skincare’ en ‘black skincare’. Voor elke zoekterm werd de top 50 aan video’s geanalyseerd, evenals de profielen van de makers van de video. Hierbij keken zij naar het onderwerp en het doel van de video, het beroep van de maker, het aantal volgers, het aantal likes, het totaal aantal posts van de maker en gesponsorde posts. In totaal werden 97 video’s in de analyse opgenomen.
De meeste video’s waren educatief (34%) of opiniërend (20,6%) van aard. Slechts 5 video’s (5,2%) werden geplaatst door gediplomeerde dermatologen. Bijna 63% van de topvideo’s werd geplaatst door bloggers. De dermatologen hadden gemiddeld in totaal 555.540 volgers en 12.800.000 likes, terwijl de bloggers 811.641 volgers hadden en gemiddeld 31.113.226 likes. Het is noodzakelijk dat dermatologen hoogwaardige evidence-based informatie voor huidverzorging op TikTok en andere sociale mediaplatforms gaan promoten, benadrukken de onderzoekers.
Bron: