Hixtips.nl staat vol met tips en handigheidjes over het gebruik van het elektronisch patiëntendossier HiX. Stefan Knapen en Ronald Bierings, aios neurologie in het LUMC in Leiden, hebben de website opgezet.
Waarom deze website?
Stefan: “Veel mensen hebben moeite met het gebruik van HiX. Ronald en ik zijn altijd bezig met het slim inrichten van ons werk met digitale techniek. We kwamen op het idee om tips daarover te gaan delen. Aanvankelijk in een wekelijkse nieuwsbrief voor de vakgroep, maar later hebben we de tips verzameld en online gezet voor alle HiX-gebruikers.”
Hoe komen jullie aan de tips?
Ronald: “Die bedenken we zelf en mensen kunnen tips aandragen via de website. Toen we de website lanceerden, kregen we van allerlei kanten tips om met anderen te delen. Vrijwel iedereen weet wel een digitaal handigheidje, niet alleen over HiX maar ook over algemeen gebruik van een computer. Bijvoorbeeld over sneltoetsen. Er zijn ook veel handigheidjes in Outlook of in het gedeelte over radiologie voor het bekijken van scans.”
Zijn jullie zelf soms ook verrast door een tip?
Stefan: “Ja, bijvoorbeeld over consultvellen over anamnese, lichamelijk onderzoek, conclusie en beleid. Om een ouder consultvel te lezen moet je van boven naar onder door alle eerdere consultvellen scrollen. Het kan lang duren voordat je de gezochte informatie hebt gevonden. HiX heeft een mogelijkheid om alle anamneses naast elkaar weer te geven. Dat scheelt veel zoektijd. Deze tip kwam van een verpleegkundig specialist die wij en onze collega’s niet vaak spreken. Het is leuk dat we op deze manier toch kennis met elkaar kunnen delen.”
Ronald: “Handig is ook de tip voor het oproepen van een patiënt uit de wachtkamer. Dat gebeurt met meerdere muisklikken voor het aan- en afmelden van een patiënt in het systeem. Maar daar heeft HiX een sneltoets voor. Dat scheelt veel muisklikken en ergernis.”
Wat is jullie doel?
Ronald: “Gebruikers leren wel om te werken met HiX, maar er zitten nog zoveel slimmigheidjes in het systeem en die zijn nergens verzameld. Met onze website willen we die bij elkaar brengen. Het gaat om kleine dingen, maar die maken het leven makkelijker en prettiger. Het is immers een systeem waar je de hele dag mee werkt.”